Silindirik dişli çark gövdeleri
Metal dişli çark gövdeleri haddelenmiş çubuklardan kesme kasnaklardan, millerden, döküm
parçalardan, dövme parçalardan, kaynak ve karışık konstruksiyon parçalarından oluşur.
1.4.1 Dolu malzemeden dişli çark gövdesi
Genel olarak pinyon yani küçük dişli doğrudan mil üzerine çekilir. Yani dolu malzemeden oluşur.
Bir dişlinin taksimat dairesi “d1“ F. 1.5 deki şartı gerçekleştiriyorsa, mukavemet bakımından dolu
malzemeden yapılmalıdır.
d1 <1,8⋅d M +2,5⋅m F. 1.5 d M mm Mukavemet hesabına göre milin çapı m mm Modül
Bu formül pratikte kullanılan normal göbek/mil (F. 1.6) bağıntısından üretilmiştir.
GD ≥1,5⋅d M F. 1.6 d M mm Milin çapı d GD mm Göbeğin dış çapı
Yukarıdaki F. 1.5 deki katsayı 1,8 değeri diş dibi çentik faktörünün etkisini karşılamak için F. 1.6
deki %20 büyütülmüş olan 1,5 faktörüdür.
M 1 d d d M 1 = d b a) Dolu malzemeli çark b) Mil üzeri c) Mil üzeri
Şekil. 1.16, Dolu malzeme Konstruksiyon şartları, ambarda bulunan malzeme v.b. sebeplerden büyük dişli, yani dişli çark dolu malzemeden yapılabilir. Burada dikkat edilecek husus ağırlıktır. Eğer dişli çarkın ağırlığı 15 kg dan fazla ise parçayı teygaha bağlamak için vinç halatlarının geçebileceği transport delikleri
yapılmalıdır (bak Şekil. 1.17). 1.4.2 Dövme malzemeden dişli çark gövdesi
Dövme malzemeden dişli çark gövdesi konstruksiyonu, döküm malzemeli gövdenin hemen hemen
aynıdır. Aradaki fark iki üretim usulünün gerektiği konstruktif şekildir. Burada en garantili yol
dövmeci ile karşılıklı konuşup anlaşmalıdır. D i ş l i l e r
www.guven-kutay.ch 25 1.4.3 Döküm malzemeden dişli çark gövdesi
Genelde büyük dişli çarklar döküm malzemeden üretilirler. Konstruksiyon ölçüleri pratikten
üretilen formüllerle bulunur. Kontruksiyon tamamlandıktan sonra mukavemet kontrolu yapılır.
Döküm ve döküm parçaları hakkında daha geniş gerekli bilgiyi www.guven-kutay.ch sitesinde “03
Döküm ve Konstrüksiyonu” bölümünde bulabilirsiniz.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder